diumenge, 5 d’agost del 2018

Aprendre a viure

José Carlos Ruiz, doctor en Filosofia, reivindica el pensament crític
Tinc 43 anys. Soc cordovès. Casat Professor associat de la L’era de la Cal formar en pensament crític. Fa 20 anys que estic en crisi de fe i l’enyoro.

La felicitat s’ha convertit en un instrument de tortura"


Ens han condemnat a ser feliços per obligació, i el que és pitjor, per imitació.
Sona greu.
Ho és, perquè la felicitat s’ha convertit en un instrument de tortura. Ens venen que la felicitat és una cosa instantània i fàcil d’adquirir. Es tracta d’una felicitat postissa i a la venda que ens converteix en drogodependents emocionals.
M’està espantant.
La paraula de moda és tendència: el viatge que no et pots perdre, l’últim gadget, el restaurant del moment amb la seva cuina fusió, l’imprescindible mindfulness...
Addictes a les experiències vibrants.
A un consum d’emocions constant perquè l’oferta és infinita, la qual cosa el converteix en una tortura. Es tracta de dosis perfectament empaquetades que ens mantenen sotmesos i enganxats a una activitat incessant; aquesta és la idea de felicitat que ha calat.
La pastanaga de l’ase.
El culte a l’instant, la prioritat de l’immediat, la hiperactivitat per no perdre’s aquelles tendències que ens prometen la joia.
I la veritable felicitat?
La felicitat és una manera de ser.
Sentir-se feliç no és el mateix que ser-ho?
No, i tampoc no és l’alegria d’un instant o la ­satisfacció per un èxit. La felicitat és una ma­nera de veure la vida, de llevar-te cada matí i ­ficar-te al llit cada nit, una actitud amb els que t’envolten que fa que ells millorin i milloris tu.
Les circumstàncies influeixen.
Sí, i hi haurà períodes de dol i de recomposició, però la felicitat és un edifici que es construeix des de la infantesa amb uns valors estables i una manera de veure la vida en positiu.
Aquesta és una altra paraula de moda.
Educar un arbre perquè sigui estable costa anys, però un cop arrela sap buscar els seus nutrients i les seves branques són grans i donen empara. La gespa creix molt de pressa i és aparent, però a la mínima s’asseca o es podreix.
Avui la felicitat és de gespa?
S’educa amb poca profunditat, i ho veig en els meus alumnes, que són molt fràgils emocionalment, amb pics d’alegria i depressió. Cal plantar la llavor i ajudar-la a créixer.
La del pensament crític?
Sí, cal ensenyar-los a pensar. La reflexió entorn del que han fet és obligatòria. Jo distingeixo entre intel·ligència i saviesa.
De savis sempre n’hi ha hagut pocs.
És una cosa que cal desenvolupar internament analitzant el sentit dels teus actes, i en això s’inverteix la vida, des dels 6 anys fins als 90.
Sí, és ben entretingut...
Cal atrevir-se a pensar i a reflexionar, i apartar-se de l’hiperdinamisme, de fer el que tothom fa sense tenir en compte si les teves circumstàncies estan forjades per a això o no.
I això com ho saps?
Analitzant d’on vens i d’on venen els altres i el context en el qual es desenvolupa cadascú. Si jutges algú, tingues la paciència d’entendre per què pensa com pensa i d’on ve la seva manera de veure la vida.
No estem educant en això.
No, estem educant en la competitivitat, en l’anàlisi de la dada superficial. L’estadística s’ha apoderat de nosaltres. Estem falsificant la humanitat, claudicant a la matematització del món i fins i tot de l’emoció.
Avui pensar avorreix?
Avui pensar, aturar-se, reflexionar, és agonitzar; és un endarreriment, perquè cal anar cap endavant. Les patums educatives, els coaches que veuen els meus alumnes universitaris per internet els diuen: “Segueix la teva passió i converteix-la en la teva feina”.
No em sembla un mal consell.
El mercat ens ven com a centre de la nostra ­vida la realització i el triomf a través de la feina, però hi ha coses més importants a la vida. Cal deixar d’educar en l’ego. La gent ha de construir la seva felicitat segons qui són i no exportar models.
Tenim un problema d’identitat?
Sí, ara els models són personatges com Steve Jobs, brillant en la seva feina, però un tirà amb la seva gent i un mesquí emocional.
Ben vist.
I també hauríem de tenir en compte que per molt que Zuckerberg porti la mateixa samarreta i les mateixes vambes que tu, ell és una excepció. Si l’excepció es converteix en regla, la frustració està assegurada.
El futur és sempre una projecció.
Sí, i avui és tan imprevisible que genera angoixa i s’imposa el carpe diem més superficial. Tu no pots controlar el futur, però sí el projecte de persona que vols ser, i això s’aconsegueix amb pensament crític.
Vostè el té molt aguditzat.
Es repeteixen moltes ximpleries com ara això de “surt de la teva zona de confort” per conquerir l’extraordinari, quan l’ordinari és precisament el que hauríem de conrear i apreciar.
Defensa la rutina?
La que tu et construeixes, els teus estimats costums, allò que et fa sentir-te a gust amb tu mateix i amb els que són al teu voltant. Però la rutina es menysprea, quan en realitat és la base de qualsevol vida.
Reivindica la senzillesa i l’equilibri.
Sí, perquè aquest món tan complex se sustenta en dues o tres qüestions bàsiques com saber estimar. Però l’acció li està guanyant la batalla a la reflexió.



Pensament crític


Es porten les experièn­cies, ens venen viatges inoblidables, sensacions gastronòmiques, amistats i m’agrada virtuals. Davant aquesta necessitat d’experimentar novetats constants que ens ha convertit en drogodependents emocionals, Ruiz defensa en el seu últim assaig, El arte de pensar ( Berenice), promoure el pensament crític, conèixer les circumstàncies i saber interpretar el context: “Simplificar significa pensar. No actuem tan impulsivament. Si eduquem més en entendre les circumstàncies pròpies i de l’altre, i no tant en l’ego, la gent començarà a construir la seva felicitat i no a exportar models de felicitat . Ha dissenyat un programa perquè els mestres instaurin el pensament crític a les aules.
Ima Sanchís, La Vanguardia, 2-8-2018

dijous, 2 d’agost del 2018

Palestina

Palestina, avui, perquè te la puguis imaginar.

Voluntariat avui




Doctorante au CSO, Sciences Po – USPC



Photo prise d'un jeune anglais ayant enseigné 3 mois dans une petite école au Ghana. 
Une jeune Parisienne construisant un dispensaire dans une région désertique de l’Inde, un Danois à peine sorti du lycée forant un puits au fin fond du Ghana, un groupe d’Italiens tout sourires, posant pour l’objectif dans une rizière du Mékong… qui n’a pas été un jour confronté à l’idée de voyager en offrant ses services et son aide à l’autre bout du monde ?
Des agences font exactement cela. Soucieuses d’offrir une alternative au tourisme de masse, auquel elles reprochent d’importants dégâts éthiques et écologiques, elles développent et promeuvent une conception plus symétrique du voyage, fondée sur la rencontre et l’entraide entre touristes et indigènes, la découverte et la compréhension d’autrui, de façon à ce que ce voyage profite autant aux premiers qu’aux seconds, avec l’idée de « voyager autrement ».
Ce tourisme dit « solidaire », « durable » ou « responsable », est parfois décliné en tourisme dit « humanitaire ». Une « tendance » qui attire de nombreuses critiques.
Impulsé, dans les années 1990, par des agences britanniques et étatsuniennes spécialisées, ce dernier a un succès grandissant auprès des jeunes Européens, et notamment des Français depuis plus d’une dizaine d’années, qui partent en « missions » pendant leurs vacances scolaires et universitaires, ou lors d’une année de césure.

10 000 volontaires par an

L’une des principales agences internationales de tourisme humanitaire implantées en France fait partir près de 10 000 volontaires par an, majoritairement anglais·e·s, étatsunien-ne-s, et français·e·s.
Malgré le coût très onéreux des séjours (au moins 2 000 € pour deux ou trois semaines hors billets d’avion) les déceptions qu’il engendre souvent chez les participant·e·s, et le rapprochement que font les ONG et les médias de leur fonctionnement avec le « charity business », ni le succès, ni l’activité de ces entreprises à but lucratif ne tarissent.



Extrait de Spécial Investigation, 2013, une enquête de Sophie Bonnet.
Les enquêtes ethnographiques insistent sur le désenchantement et les désillusions présents sur les terrains des tourismes solidaire et humanitaire.
Dans le cas du tourisme humanitaire, il est d’ailleurs rare que les participant·e·s repartent en mission, ayant mesuré toutes les limites de leur action sur place, et ayant souvent éprouvé du malaise face aux populations locales qu’ils n’estiment pas avoir aidées, ou dont les besoins n’ont pour eux pas été ciblés par les agences.
Pourtant, les participant·e·s sont très peu à faire remonter leurs critiques au retour des missions, que ce soit au sein de leurs entourages proches, à destination des agences de voyages, ou des médias sociaux.



« International volunteering : valuable or vandalism ? », Jingting « Lily » Kang at TEDxUND, 2014. [video]
Si le faible taux de renouvellement de l’expérience peut être en partie interprété comme une critique « silencieuse » de ces dispositifs, l’absence de contestation publique se comprend aussi et surtout à l’aune des rétributions, matérielles, sociales et symboliques, qu’ont malgré leur déception les participant·e·s au tourisme humanitaire.
Ainsi, Julie, 18 ans lors de son séjour humanitaire de deux mois au Ghana, dresse un bilan mitigé de son expérience de « volontariat » lors d’un entretien en octobre 2013. Elle regrette de ne pas avoir été plus « utile » dans un orphelinat « surpeuplé de volontaires du monde entier sans grand-chose à faire ».



Les volontaires, ici en Kenya, s’impliquent dans de très nombreux secteurs, santé, soins, éducation… sans forcément avoir les connaissances prérequises.

Une compétence mobilisable sur le marché éducatif et professionnel

Julie dit toutefois être « contente de l’avoir fait », car « ça a pesé sur [sa] candidature à l’université ».
« On a fait un entretien par Skype avec la directrice du département de la business school, et ça l’a beaucoup intéressée. C’est clair qu’aux States, ça compte, d’avoir fait de l’humanitaire, faut pas juste avoir un bon dossier, tu vois. Ça montre que… t’es ouvert d’esprit, t’as voyagé, ça apporte un plus que les autres n’ont pas toujours, ça montre que tu n’es pas que scolaire, que tu ne fais pas qu’étudier dans les bouquins mais que tu agis, quoi, que tu veux agir dans le monde. »
Julie est issue d’une famille cosmopolite des classes supérieures françaises soucieuses de développer les compétences internationales de leurs enfants dans l’espoir qu’ils se placent sur un marché éducatif et professionnel de plus en plus mondialisé.
Candidate à des études de commerce dans une prestigieuse université américaine, la mission humanitaire qu’elle a effectuée objective l’acquisition de compétences extra-scolaires particulièrement recherchées par l’établissement. Comme beaucoup d’autres jeunes participant·e·s aux séjours humanitaires dont les profils socio-économiques sont proches du sien, Julie a privilégié la mission humanitaire pour développer et montrer ses aptitudes à travailler en groupe, à se confronter à une culture différente de la sienne, ainsi que son intérêt pour les problèmes internationaux et son empathie envers les plus démunis.
Le choix d’un pays africain anglophone garantit en outre ses compétences linguistiques, essentielles à la poursuite des études qu’elle vise. Cette ligne humanitaire sur son CV s’inscrit donc dans la conquête plus large des preuves de ses qualités et de ses « valeurs », venant s’ajouter aux acquis strictement scolaires qui ne suffisent pas à la distinguer au sein de la voie compétitive dans laquelle elle s’engage.

Devenir « quelqu’un de bien »

Pour les participant·e·s aux missions humanitaires, l’humanitaire confère de façon plus symbolique un ensemble de « valeurs » qui s’inscrivent elles-mêmes parfois dans la continuité des pratiques philanthropiques et caritatives de leurs familles.
Il contribue à la construction identitaire d’une jeunesse favorisée consciente de ses privilèges, mais soucieuse d’en faire bénéficier ceux qui en ont moins. En cela, le séjour humanitaire peut être analysé à l’aune du « nouvel esprit du capitalisme »



Caricature de la « volontaire hippie » passant un entretien d’embauche, campagne publicitaire pour Solidarités internationales, 2013.
Dans et en-dehors de leur entre-soi, par les récits héroïques et enthousiastes de leurs missions, et par la diffusion de photographies les mettant en scène « au milieu des pauvres », les participant·e·s se présentent comme des jeunes adultes généreux et responsables, mus par des valeurs humanistes qui les prémunissent des potentielles critiques sur leurs pratiques et leurs modes de vie bourgeois.
« Je suis un petit bourge, c’est vrai, je vis qu’avec des bourges, dans un quartier parisien de bourge. Alors j’assume, c’est vrai, et en même temps quand je vais à des soirées et qu’y a des gens un peu différents… et que j’entends, ici, et là, les critiques qu’on fait, du genre… ouais, les riches, les gosses de riches, tout ça, les sales gosses de riches… bon bah forcément ça me fait pas plaisir car moi, je suis différent. J’ai pas été en mission humanitaire pour rien. Alors c’est sûr, c’était pas du vrai humanitaire, mais ça m’a apporté plein de choses. Je suis ouvert. Je sais ce que c’est d’être pauvre, je pense, un peu plus que certains. Au moins, mon fric, bah je le claque pas… je sais pas, dans les costumes de rallye, dans… les montres, enfin, pas pour moi, j’en fais profiter les autres. Faire de l’humanitaire, ça a du sens pour moi, j’ai une morale tu vois, j’ai pas été éduqué comme certains petits cons. »
Stanislas, rencontré à Paris en 2013, a participé à l’âge de 20 ans à une mission humanitaire d’un mois au Cambodge. Il suscite l’admiration de ses amis qui, selon lui, « regrettent d’être partis à Bali se dorer la pilule ».
Souvent critiqué par son entourage pour son arrogance, il affirme que la mission humanitaire lui a « ouvert les yeux », et lui permet désormais de se présenter aux autres sous un autre jour.
Le choix de partir en séjour humanitaire a d’ailleurs été impulsé par sa mère, qui y voyait pour son fils un moyen de le « recadrer autour des valeurs de solidarité et d’entraide » qu’elle lui a toujours inculquées. Ce fut également selon elle l’occasion pour son fils d’être plus autonome et de se rendre compte « qu’il n’y a pas que l’argent dans la vie ». Stanislas voyage depuis son plus jeune âge partout dans le monde avec ses parents dans des hôtels relativement luxueux, et il s’agissait de son premier séjour seul. Pour sa mère, ce séjour l’a aidé « à grandir dans la bonne voie » à laquelle ouvre pour elle l’humanitaire.

La rencontre avec autrui à plusieurs milliers d’euros

L’autonomisation et la rencontre avec autrui, la prise de conscience et le partage de ses privilèges, ainsi que la mobilisation dans le champ éducatif et professionnel des compétences et des qualités associées à la mission humanitaire, sont proprement liés au caractère humanitaire du séjour, plus qu’au dispositif via lequel il s’effectue.
Pourquoi donc partir sur le terrain via des agences de voyage à but lucratif, relativement chères, lorsqu’il est possible, pour les jeunes Français, de faire un chantier humanitaire dans le cadre d’un service civique ou via d’autres réseaux associatifs liés aux structures locales ?
Plusieurs éléments de réponse émanent de l’enquête auprès des jeunes, et surtout, de leurs parents. Les entreprises de séjours humanitaires proposent d’une part un cadre rassurant et structurant pour des parents qui n’hésitent pas à y envoyer leurs enfants de plus en plus jeunes.
Certaines ont en effet créé des programmes réservés aux 16-19 ans, fonctionnant sur le modèle des colonies de vacances où les participant·e·s sont encadré·e·s par une équipe sur place et passent leur séjour en groupe. Il est ainsi possible, en étant mineur-e et non qualifié-e, de « faire de l’humanitaire », quand les grandes ONG françaises et internationales recrutent essentiellement des adultes aux compétences ciblées



La parenthèse d’Elisa, Thalassa, 2011, Sophie Kerboul.

Séjour bouleversant… mais sécurisé

La mission humanitaire que propose les agences est d’autre part à la carte : les participant·e·s peuvent choisir la durée de leur mission, souvent courte (en moyenne deux semaines), afin qu’elle puisse s’accommoder avec le calendrier scolaire ou universitaire ; les choix de la destination et du type de projet sont très larges, puisque la mission humanitaire peut s’effectuer dans un hôpital, un orphelinat, une école, un cabinet de vétérinaire, un centre de réhabilitation des personnes handicapées, ou encore une agence de presse, une association de nettoyage des plages ou de lutte pour les droits des femmes, sur tous les continents, avec la possibilité de combiner plusieurs destinations et projets.
De surcroît, les participant·e·s majeur·e·s bénéficient aussi d’équipes d’encadrement sur place, qui les prennent en charge dès leur arrivée, et sont disponibles à tout moment en cas de problème. Pour les parents les plus réticents à envoyer leurs enfants, il s’agit d’un argument de poids utilisé par les agences qui leur garantissent un séjour humanitaire certes dépaysant et potentiellement bouleversant, mais sans risques. Le risque est d’ailleurs limité par l’éventail des destinations relativement « sûres » proposées, c’est-à-dire stables politiquement au moment du séjour, qui ne sont pas les lieux des interventions d’urgence des ONG.
Enfin, consciente de l’usage scolaire et professionnel que font les participant·e·s aux séjours humanitaires, les entreprises proposent de délivrer dans le cadre de leurs formules des diplômes maisons ou des certificats de compétences, permettant ainsi d’objectiver ce qui a été fait et appris.

Le séjour apporte « plein de choses »

Pour des familles majoritairement aisées, pour lesquelles l’investissement dans une mission humanitaire payante ne constitue pas un effort financier, le coût des séjours est ainsi un investissement rentable. Le séjour apporte « plein de choses » sur le plan humain, social, culturel, symbolique, éducatif, professionnel et identitaire, qui compensent largement les déceptions face aux répercussions locales espérées de l’action.
Ce constat ne doit pas pour autant conduire à juger les participant·e·s aux missions humanitaires payantes sur une pratique qui peut trop vite apparaître cynique. Il faut en effet prendre au sérieux la première motivation de ces jeunes et de leurs familles qui affirment vouloir, en amont du séjour, « (faire) partir pour être utiles » aux populations locales. Au retour de missions, les désillusions éprouvées et les critiques formulées sur le terrain sont aussi moins vives car l’expérience donne lieu aux doutes.
Les participant·e·s expriment leurs difficultés à se positionner quant aux bien-fondés des missions humanitaires, qu’elles soient impulsées par des agences de voyages, des projets gouvernementaux, ou des structures associatives type ONG.
Nombreux sont ces jeunes à être traversé·e·s par la double culpabilité du mal agir et de l’inaction. On comprend alors mieux que le cumul des rétributions personnelles du séjour humanitaire et du doute atténue la critique pourtant vive et négative qui accompagne les déceptions face au sentiment d’arnaque et d’inutilité sur le terrain. « Est-ce que finalement, le vrai humanitaire, celui des pro, a priori sans business, est vraiment différent, et vraiment mieux fait ? » se demande Pierre, 22 ans, deux mois après être revenu du Ghana. Son interrogation est légitime face aux difficultés qui traversent plus largement l’action humanitaire et aux litiges qui y ont souvent cours.


Dijous, 2 d'agost 11:30h de 2018

NO, WE DON’T

Des de l'SCI compartim el nostre posicionament per un voluntariat responsable, compromès i transformador que no perpetuï les relacions desiguals i el colonialisme i accentuï la mirada crítica de les persones que hi participen

No, nosaltres no.
Nosaltres no anem de vacances pagades.
Nosaltres no “ajudem” als més desafavorits.
Nosaltres no viatgem per aprendre idiomes.
Nosaltres no fem turisme solidari.
Nosaltres no fem volunturisme.
D’un temps ençà, a l’SCI ens hem adonat que l’àmbit del voluntariat internacional està canviant amb l’aparició de nous actors que promouen “voluntariats” des del model del “volunturisme”. Per ara, ens hem anat plantejant internament com aquest nou model afecta les entitats que promovem voluntariat internacional. Arran de les notícies i el ressò mediàtic del cas “Yes We Help”, creiem que és un bon moment per compartir reflexions, preocupacions i recordar principis.

Des del Servei Civil Internacional, com a entitat amb una llarga trajectòria i una vasta experiència en projectes de voluntariat internacional, volem reivindicar en primer lloc l’objectiu principal de la nostra tasca – que creiem que ha de ser compartida per totes les entitats que promouen el voluntariat tant local com globalment. El voluntariat és i ha de ser una eina de transformació social, profunda, coherent i perdurable en el temps. Per tant, les vivències de les persones voluntàries han de donar peu a una reflexió personal profunda que resulti en la transformació de la persona voluntària, així com del seu entorn.

La perspectiva crítica i el qüestionament d’una mateixa són factors clau per començar el viatge. També ho és la formació que les persones voluntàries han de rebre per tal de preparar l’experiència, una formació que faci conscients a les participants dels propis prejudicis, que trenqui estereotips i prepari una mirada crítica i humil. És responsabilitat de les entitats d’enviament acompanyar i motivar aquest procés de canvi i per tant, una formació de qualitat, crítica i cuidada és imprescindible abans de marxar, així com una acollida a la tornada que motivi a les voluntàries a seguir actives socialment i busqui multiplicar l’impacte del projecte de voluntariat un cop acabat, afavorint la implicació de les voluntàries en el teixit associatiu i social dels seus entorns locals. La formació és per tant una part imprescindible d’aquest viatge.

D’altra banda, el voluntariat ha de partir de la solidaritat entre iguals i mai d’una perspectiva colonial i paternalista. Cal prendre consciència de la pròpia posició de privilegi des de la qual fem l’acció voluntària i gestionar-la de manera que no impacti negativament en la comunitat local. Les relacions que s’estableixen amb les entitats col·laboradores i les comunitats locals han de ser horitzontal i dignes, inspirades per una filosofia com la que compartia Lilla Watson en aquesta cita: “If you have come here to help me, you are wasting your time. But if you have come because your liberation is bound up with mine, then let us work together.”

Els projectes de voluntariat internacionals han de ser fruit d’una demanda local de l’entitat col·laboradora, posant en el centre les necessitats del projecte i els temps locals, i per tant, les persones voluntàries han d’escollir tot respectant el funcionament local i aprenent de l’experiència. Cal tenir present que a un voluntariat internacional no s’hi va a ensenyar, sinó a compartir i sobretot, a aprendre.

Reivindiquem la feina feta per organitzacions que sí que treballem amb perspectiva crítica i intercultural i demanem als mitjans de comunicació que visibilitzin les pràctiques positives d’aquest sector, que tot i ser moltes, reben poca cobertura mediàtica. Es necessiten bons exemples per tal de poder prendre com a referència les bones pràctiques i multiplicar-les, no es tracta de “name and shame”, desde una perspectiva positiva també s’avança al canvi.

Manifestem la nostra preocupació per la tendència anomenada “volunturisme” que anteposa la voluntat de qui viatja a les necessitats de la comunitat on arriba. La falta d’una formació prèvia adequada pot derivar en comportaments de manca de respecte cap a les comunitats o d’una sobreexposició de menors i comunitats a les xarxes socials. Sense aquesta formació, la participació en el projecte local pot resultar pobre en contingut i qualitat, i tenir un impacte negatiu en la població local. Aquest tipus de projecte reforça el privilegi i el predominant relat de la persona “d’occident”, aprofundeix la divisió entre “nosaltres i ells” que no fa més que crear fronteres invisibles entre cultures enlloc de construir ponts, un dels objectius principals del voluntariat.

Alhora, convidem a totes les persones amb ganes de fer un voluntariat a ser crítiques, a demanar a les seves entitats d’enviament informació, transparència i compromís. Les convidem també a corresponsabilitzar-se en el procés i a fer-se responsables de la seva propia transformació; a adoptar una actitud activa, en contraposició a la de clienta/usuària en una empresa o sistema; a empoderar-se i fer-se la protagonista del seu viatge i el seu canvi, i el seu compromís en multiplicar el canvi i la transformació social. Calen persones que a més de buscar un canvi internacional es facin responsables del seu entorn local, que a més de viatjar i participar de projectes fora, entenguin que a nivell local també hi ha molt a fer i que cada decisió, des d’on comprem el menjar del dia a dia fins com gastem els dies de vacances està connectada i forma part de la transformació social que el voluntariat internacional persegueix.

Demanem responsabilitat i professionalitat a totes les entitats que treballen amb persones voluntàries, pel gran impacte que poden tenir – tant positiu com negatiu – en les persones que envien i les comunitats amb qui col·laboren. Reconeixem també i agraïm la feina d’entitats que treballen en la nostra mateixa direcció de manera responsable amb qui compartim objectius i trajectòria i les convidem a compartir aquest posicionament. 
Ens sembla imprescindible sumar esforços per acabar amb la visió eurocèntrica que predomina en gran part de la nostra societat, així com qüestionar el model de voluntariat nord-sud que perpetua del colonialisme. Creiem necessari promoure també els intercanvis nord-nord, sud-sud, així com sud-nord. Entenem que les desigualtats entre les zones anomenades “nord” i “sud” són estructurals i que l’impacte que pot tenir el voluntariat per disminuir-les és limitat. No ens proposem acabar-les sinó entendre-les i establir llaços de solidaritat i intercanvi que promoguin canvis estructurals, així com de sensibilitzar i mobilitzar per al canvi també des del nostre territori.

dimarts, 3 de juliol del 2018

Saber llengües no té relació amb un bon nivell acadèmic. Ben vist.


 
Ni la escuela ni la universidad privada han aportado nada al sistema educativo español. Bueno nada no, hay algo que sí han traído, la posibilidad de titularse en cualquier carrera sin cumplir con los mínimas exigencias de esfuerzo y capacidad exigibles
Desde que nací en 1960 hasta que cumplí quince años, ni un sólo día dejé de oír esa palabra maldita, su excelencia por aquí, su excelencia por allá, en los telediarios, en los partes radiofónicos, en los periódicos, en las fiestas, en las misas, su excelencia era como dios, salía en las monedas por su gracia y estaba en todas partes, presidía ayuntamientos, diputaciones, cofradías, equipos de fútbol, salones de lenocinio, bodas y bautizos, regatas, corridas de toros, un fenómeno, un colmado de maldades, felonías y mediocridades a quien todos llamaban su excelencia, todos menos unos cuantos, entre los que estaba mi padre, que se referían a él por su verdadero nombre: Su excremencia. Es por ello, Sr. Pedro Duque, que me cago en su excelencia, con toda rotundidad, con todo alborozo, con total satisfacción.
Académicamente, la palabra excelencia tomó nuevos aires cuando la ministra popular Pilar del Castillo y sus asesores quisieron hacer una ley de educación elitista, segregadora y clasista, una ley que reservase los estudios superiores para aquellas personas procedentes de buenas familias con posibles para financiar los estudios de sus hijos y asegurarse así un lugar en la Nomenclatura o en sus proximidades. Del Castillo no pudo, pero el absurdo y pegajoso Sr. Wert sí, y desde entonces hemos tenido que aguantar como los excelentes abrían las puertas a las universidades privadas donde se obtienen títulos según cuenta corriente y apenas existe la investigación científica. No sé quién le ha contado a usted, Sr. ministro, que la escuela privada va por delante de la pública, debe ser su experiencia personal en algún centro muy dotado para los idiomas y poco más, pero le habría bastado con comprobar los resultados de las últimas pruebas de selectividad para darse cuenta de que los resultados de los centros públicos, pese a contar con muchos menos medios, son muy superiores a los de los privados. No es una cosa que la diga yo porque se me ocurra, sino que son datos de su propio ministerio que usted, por el cargo que ocupa, debería conocer. Por otra parte, siendo usted excelente y ministro de Ciencia, Innovación y Universidades de un Gobierno socialista, no podía haber caído más bajo al alabar con desmesura, mal tino y nula información a la enseñanza privada, que es precisamente la que no tendría que recibir ni un euro público ni un minuto de su atención. Si hay personas como vuecencia que quieren llevar a su descendencia al British Council, al Liceo Francés -por cierto extensión privada de la escuela pública francesa- o a cualquier otro centro carísimo y excluyente, con su pan se lo coma, siempre que no medie dinero público.
Atribuyo sus declaraciones encomiásticas hacia le enseñanza privada en los premios ACADE a su inexperiencia política, a su escaso compromiso con lo público o a su devoción por lo privado, cosa que se me antoja bastante extraña cuando usted estudió brillantemente en una Universidad Pública y la mayor parte de sus trabajos los ha realizado en la Agencia Espacial Europea, que, como usted debe saber mejor que nadie, se nutre de los dineros que le aportan los distintos Estados miembros. En cualquier caso, en adelante, no estaría mal que usted repasase la procedencia de las investigaciones que en todas las ramas del saber se realizan en España, pues sólo con eso, con saber que más del 90% de esos trabajos proceden de centros públicos se daría cuenta de cual es la realidad educativa de su país, una realidad muy dañada por los recortes y ataques sistemáticos dirigidos contra ella por el partido franquista que mandó en España hasta hace unos días, pero también muy rica gracias al esfuerzo desinteresado de miles de científicos que han seguido luchando contra el cáncer, la esclerosis o el sida, por las energías renovables o el mejor aprovechamiento del agua sin apenas apoyo del Estado y esperan de la ansiada financiación para poder culminar sus iniciativas; también, como no, debería usted saber, mucho mejor que yo, que la mayoría de patentes farmacéuticas que salen al mercado, no han sido descubiertas en los laboratorios de las transnacionales del sector que exprimen como sanguijuelas al Sistema Nacional de Salud, sino que proceden también de las universidades públicas, las cuales, agobiadas por la falta de dinero, terminan vendiéndolas a los laboratorios cuando ya está casi todo el trabajo hecho. No, Sr. Duque, la enseñanza privada no va por delante de la pública ni en España ni en ningún lugar del mundo, puede usted informarse del esfuerzo que cuesta sacarse Medicina en la Universidad de Murcia o en la Universidad Católica de esa ciudad que preside un tal Mendoza, así, empíricamente podrá comprobar cual es la calidad de una y de otra, y cuales son sus muy diferentes objetivos científicos, humanos y mercantiles.
Ni la escuela ni la universidad privada han aportado nada al sistema educativo español. Bueno, nada no, hay algo que sí han traído, la posibilidad de titularse en cualquier carrera sin cumplir con los mínimas exigencias de esfuerzo y capacidad exigibles. De ahí que le recomiende que en adelante, cuando tenga que hacerse un análisis de sangre, entregue sus brazos a una enfermera recién salida de cualquier universidad católica. Será una experiencia inolvidable. Pero en fin, como usted no era ministro todavía cuando hizo esas declaraciones impropias de quien semanas después regiría los destinos de las Universidades Públicas y de la Investigación en nuestro país, le recuerdo lo que dijo un excelente estudiante de bachillerato cuando la neoliberal y arcaica Comunidad de Madrid tuvo a bien entregarle un premio por ser uno de los mejores estudiantes de bachillerato de Madrid. Se trataba de Francisco Tomás y Valiente, nieto del notabilísimo jurista e historiador del mismo nombre asesinado por la barbarie etarra, y esto es lo que dijo hace menos de un mes: “Menos excelencia y más equidad. La calidad educativa no puede reducirse a la excelencia académica. La calidad educativa comporta otro elemento esencial, más allá de la excelencia, la equidad. Sería injusto no recordar que no solo son excelentes aquellos que obtienen óptimos resultados, sino muy especialmente, quienes consiguen progresar desde circunstancias menos ventajosas, en ocasiones, con problemas familiares, aprietos económicos o dificultades de aprendizaje. No podemos permitir que el olvido de nuestra suerte presida esta celebración. La prioridad no podemos ser aquellos que obtenemos resultados considerados como excelentes, la prioridad tienen que ser aquellos que tienen más dificultades...”. También, además de estas magistrales palabras dichas por quien, pese a su juventud, podría ser un excelente ministro, recordarle aquello que Manuel Azaña dijo de Salvador de Madariaga: “Salvador es tonto en siete idiomas”. Nada más.

dimecres, 27 de juny del 2018

Mobilitat social i ascensors


El terme ascensor social designa col·loquialment un fet, la mobilitat social, molt important en una societat, perquè ens dona una bona mesura de dues coses fonamentals: d’una banda, ens diu si hi ha o no progrés econòmic i, de l’altra, ens parla de la qualitat de la democràcia. I, a més, ens dona una certa mesura del grau de cohesió que pot aconseguir una societat.
La mobilitat social pot ser ascendent o descendent: quan és ascendent, ens diu que almenys una part de les persones joves han assolit una situació econòmica millor que la de seva família d’origen; quan és descendent, està passant el contrari. Però hi ha causes diferents que provoquen aquesta mobilitat, i això fa que les seves modalitats també siguin diverses.
Hi ha, sobretot, dos tipus de causes. Les causes econòmiques es donen quan hi ha expansió o contracció del sistema productiu: si creixen els llocs de treball de nivell alt i mitjà, es creen oportunitats de mobilitat ascendent, perquè encara que moltes de les feines bones siguin ocupades pels fills i filles de les famílies benestants, en poden quedar unes quantes per a persones que procedeixen de nivells socials més baixos. Així, aquestes persones viuran millor que les seves famílies d’origen, i consideraran que es tracta d’una societat equitativa.
Hi ha altres situacions, però, en què no creix l’ocupació qualificada, i, tanmateix, es pot produir mobilitat ascendent. Són aquelles en què la democràcia ofereix realment igualtat d’oportunitats per a tothom; això significa que les persones, tant si han nascut en una família pobra com en una família rica, tenen possibilitats similars d’arribar a situar-se en nivells alts de la piràmide ocupacional. És a dir, que la seva posició a la vida pot ser idèntica, perquè la societat els ha donat mitjans similars per progressar. Dit d’una altra manera: en una democràcia de gran qualitat, les posicions socials altes no s’hereten, o s’hereten menys que en altres societats en les quals la família on has nascut ho marca tot. De manera que, encara que no augmentin les ocupacions d’alt nivell, hi haurà mobilitat ascendent de les millors persones procedents de les capes populars, però compensada per una mobilitat descendent dels nascuts en capes altes que, per les raons que sigui, tenen menys capacitats.
L’OCDE acaba de publicar un estudi en què compara la mobilitat en diversos països. Males notícies, com no podia ser d’una altra manera, especialment per a Espanya. Si a partir dels anys 60 es va produir un procés d’ascens social important, en els darrers anys això s’ha aturat, i fins i tot s’ha començat a produir mobilitat descendent. Es tracta d’un fenomen bastant generalitzat, però que en el nostre cas adquireix unes dimensions especialment greus. I, com es podia preveure, aquest descens afecta sobretot els sectors més febles, les posicions laborals i socials dels quals es van distanciant de les de les capes altes de la societat.
L’estudi de l’OCDE atribueix aquest descens a Espanya al fracàs escolar, molt vinculat a l’origen social dels individus. Un 19,9% d’abandonament escolar l’any 2015, un abandonament que es produeix sobretot entre les capes més pobres de la societat. Sovint s’atribueix l’existència de mobilitat ascendent a l’escolarització, i sens dubte hi ha una relació, però no estic gaire d’acord que en sigui la causa principal. Passa, però, que és més fàcil atribuir el descens social als individus, com si es tractés d’un fracàs personal, que no mirar quins són els factors col·lectius que el provoquen. Dobles, en el nostre cas: en els darrers anys no hi hagut expansió econòmica ni ampliació important dels llocs de treball d’alt nivell. Per quina raó? Per falta de gent preparada? Queda clar que no: tenim una munió de gent jove sortida de les universitats que ha d’emigrar per trobar feines on puguin utilitzar els seus coneixements. Un dels problemes urgents d’aquest moment és com augmentar la retenció de talent. No és, doncs, a causa del nivell educatiu baix que s’ha acabat la mobilitat ascendent, sinó a la inversa: l’augment de persones amb educació superior no ha estat acompanyat de l’augment paral·lel d’ocupacions adequades.
Tampoc la nostra democràcia afavoreix una mobilitat per intercanvi de posicions; ans al contrari, propicia que a cada generació es reprodueixin les posicions de la generació anterior: gairebé el 70% dels fills i filles de les capes altes tenen estudis superiors, mentre que només el 22% dels originaris de les capes baixes assoleixen aquests nivells. ¿Mandra, falta d’estímuls, desinterès? Res d’això: un conjunt complex de causes, que van des dels preus de l’accés a la universitat fins a l’evidència que el valor d’un títol universitari és ara escàs si no va acompanyat d’un sistema de relacions familiars que ajudin a trobar el lloc de treball en què aquest títol pot ser valorat.
Quan l’ascensor funciona bé, i funciona cap amunt, la cohesió social millora en tots els aspectes perquè una majoria té confiança en la societat i en l’esforç, i troba just, o bastant just, que hi hagi diferències de riquesa importants, perquè pensa que unes persones aporten més que unes altres. A Catalunya, aquest ha estat un factor formidable de cohesió entre població nativa i forana. Però aquest temps s’ha acabat, i aquest és un dels fenòmens que atien conflictes i ruptures. ¿Recosir la societat catalana? No tot passa per les opinions polítiques: tornar a posar en marxa la mobilitat ascendent seria un bon començament.

diumenge, 24 de juny del 2018

Comunes desitjades

Al voltant de la família

Els experts adverteixen de les dificultats de posar en marxa projectes de vida comunals en la societat actual

Ferran Cosculluela60
 
Els quibuts, l’era hippy, el maig del 68, la comunes de Berlín. Grans projectes de convivència en grup que en la majoria dels casos van topar de morros amb la prosaica realitat. En la societat moderna, individualista, consumista i molt competitiva, sembla que no hi tenen cabuda aquests models de vida que molts relacionen amb el passat tribal de la humanitat. Ara, unes declaracions de la diputada de la CUP Anna Gabriel han tornat a destapar aquest vell debat. Una discussió sobre una opció de vida que, en opinió de juristes i altres experts, és molt difícil i complex de posar en pràctica, malgrat que hi pugui haver alguna excepció, com la que va posar en marxa el periodista Salvador Alsius.
    Una opinió que comparteixen alguns dels més acèrrims defensors d’aquest model de convivència, com el músic Pau Riba, que a finals dels anys 60 va intentar viure en una comuna ubicada en una torre del Tibidabo. «Cap de nosaltres tenia ni punyetera idea de què volia dir viure en comuna. Aquella era llavors casa nostra i uns quants amics ens tractaven com si allò fos un hotel. La cosa no va arribar gaire lluny», admet.
  
FILLS COM A PROPIETAT PRIVADA / Riba, amb tot, considera que és compatible tenir fills i viure en comunitat i considera que el rebuig de moltes persones a aquesta opció és perquè el capitalisme i la seva idea de possessió fa que vegem els fills com una propietat privada. «Però aquesta idea s’ha d’anul·lar, perquè els fills són de si mateixos i poden aprendre i ser cuidats per qualsevol persona que vulgui estar amb ells», afirma.
    L’autor de Noia de porcellana admet, no obstant, que avui dia aquesta idea es mou en el terreny de la utopia, perquè requereix «un entorn diferent» i en l’actual societat és «impossible» d’aplicar. Aquesta dificultat fa que siguin molt pocs els grups que s’embarquen en l’aventura comunal, i a vegades es tracta de col·lectius antisistema. Un àmbit alternatiu que tampoc és fàcil per als nens. «He estat a prop de persones que han fet aquest experiment de criança en comú a Barcelona. Nens molt estimats, amb parts en dia de lluna plena i altres rituals idealitzats, i al final aquesta situació no s’ha pogut sostenir per motius econòmics i personals, cosa que ha provocat el desarrelament d’alguns dels seus membres», explica Jocelyn Guerrero, psicòloga especialitzada en dones que també té àmplia experiència en el tractament de menors.
    «El grup es va dividir al cap de set anys i els nens van quedar penjats fins que van poder tornar a resituar-se com qualsevol altre nen d’una família nuclear», comenta aquesta especialista. «Les experiències de vida en comú basades en tribus africanes o sud-americanes estan idealitzades. I si encaixen en els seus llocs d’origen és perquè no estan dins d’un sistema capitalista com el nostre, sinó que tota la societat està harmonitzada amb aquesta ideologia. Les tribus no són antisistema, són coherents amb tot el que fan», insisteix.
  
IDENTITAT I PERTINENÇA / Guerrero destaca, a més a més, que les mares sempre saben quin és el seu fill i els nens sempre volen tenir «la seguretat» que hi ha una persona que és la seva mare, perquè els dóna sentit de pertinença i reforça la seva identitat com a persones.
    La filòsofa Carolina del Olmo, autora del llibre ¿Dónde está mi tribu?, corrobora que «els experiments» que coneix de convivència en grup ho han tingut «molt difícil» per perdurar. «Vivim en una societat en què els llaços, les responsabilitats i el compromís estan molt deteriorats i reconstruir-los és molt complicat», afirma l’escriptora.
    Del Olmo destaca que aquests projectes són positius, perquè la societat necessita «fraternitat i suport mutu», però dins de la forma de vida actual, urbana, amb feines pròpies del sistema capitalista «és molt complicat» posar-los en pràctica. «Però és veritat que necessitem un sistema de solidaritat real, l’ideal seria que fóssim capaços de reconstruir una societat més fraterna i llavors la criança sí que seria cooperativa», afegeix.
    La filòsofa assegura que els humans som «una espècie de criança cooperativa» i que el que en realitat és artificial és el model de societat actual, que només té un segle de vida. «Ens hem acostumat a creure que el que és natural és tenir famílies petites, en què els nens es crien a casa, quan en realitat això és el més exòtic», insisteix.
_____________
"Si pogués formar part d'un grup que decideix tenir fills en comú, em satisfaria la idea". Amb aquesta frase, la diputada de la CUP, Anna Gabriel, es refereix al concepte que té del terme 'família' en una entrevista a Catalunya Ràdio que s'emetrà dissabte que ve i de la qual s'ha publicat un breu extracte.
Gabriel considera que les persones que decideixen tenir fills "en família" es converteixen en "més conservadores". "Encara que tu vulguis el millor per a ells, s'entra en una lògica més perversa. La família convencional és pobra i enriqueix molt poc", afirma.
 La diputada anticapitalista advoca, "com en moltes altres cultures", per criar els fills amb altres persones que convisquin al mateix espai, ja que el concepte de maternitat i de paternitat "no estan individualitzats" com als països desenvolupats. "No se centren en un nucli petit com una família nuclear", apunta sobre la idea d'una parella amb un o diversos fills.
"La idea és que eduqui la tribu", explica Gabriel, que creu que d'aquesta forma no hi ha "sentiment de pertinença" d'un fill, sinó que són "fills i filles que has tingut i parit tu amb els altres".

Futurologia política. A veure com va.

Operació camaleònica

El govern de Pedro Sánchez durarà com a mínim sis anys
Em confesso enlluernat per la brillant operació de rescat de l’Estat que està protagonitzant Pedro Sánchez. Crec que a Espanya i a Europa el sentiment general és d’alleujament. A diferència d’Itàlia, on l’eliminació d’una classe política corrupta (operació Mans Netes) ha portat a un llarg període d’inestabilitat política que sembla lluny d’haver finalitzat, a Espanya no estem assistint a un daltabaix sinó a una simple alternança entre dos partits del sistema.
Des del punt de vista de l'interès d'estat, és important que el PP hagi estat substituït perquè estava desacreditat per la corrupció, perquè es mostrava impotent per gestionar el conflicte català i perquè, a sobre, començava a enviar senyals antieuropeistes com a reacció a decisions de tribunals del cor d’Europa.
És important com ha estat substituït, perquè, de sobte, Espanya torna a semblar un país compromès amb la modernitat: dos de cada tres ministres són dones i un de cada tres ministres home és homosexual. A més, el nou govern envia dos senyals molt clars: de compromís amb Europa (un expresident del Parlament Europeu i la directora general de Pressupostos de la Unió) i amb l’ordre (un magistrat de l’Audiència Nacional ultra).
És important, finalment, qui no ha substituït el PP. Ciutadans representava un risc massa gran perquè porta al seu ADN l’enfrontament territorial (contra Catalunya i contra el País Basc), i així com el juny del 2014 un dels grans banquers (Josep Oliu) deia que a Espanya calia un “Podem de dretes”, ara la gran banquera (Ana Patricia Botín) el que acaba de dir és que cal “seduir els catalans”. Per a l’Íbex-35, doncs, millor el PSOE que Cs.
El govern de Pedro Sánchez durarà com a mínim sis anys. Els dos primers perquè, malgrat la fragilitat del seu suport parlamentari, pocs dels partits que l’hi han prestat estaran temptats de retirar-lo aviat. Es tracta d’un govern d’aparador, que prendrà pocs riscos, que dialogarà molt i farà poc (entre altres coses perquè comença amb un pressupost heretat) i que té massa suports dins una Unió Europea esgarrifada pel que està passant a Itàlia. Qui posi en perill la seva continuïtat s’arrisca a pagar-ne un preu altíssim. Pel que fa als quatre anys següents, els rivals no ho tindran gens fàcil a les eleccions del 2020: el mal humor crònic de Cs resulta ara extemporani, el PP estarà subjugat per les sentències que li hauran estat caient, i Podem estarà encara eclipsat per un govern tan lluent.
Pel que fa a l’agenda catalana, el nou govern s’esforçarà a reduir la tensió a dins (aquesta és la principal funció de Meritxell Batet) i a debilitar els arguments dels independentistes a fora (aquesta és la principal funció de Borrell). Poca cosa més es farà en el que resta de legislatura. Per la banda dels processos judicials, cal esperar una millor disposició del govern de Sánchez (no em sorprendria que el nou fiscal general fos del parer que no hi ha hagut delictes de rebel·lió i que la presó provisional no té sentit) però pocs avenços reals, perquè el poder judicial és independent (la qual cosa no obsta perquè en les seves altes instàncies sigui profundament parcial). Per la banda del finançament autonòmic, el nou govern està compromès amb el manteniment dels fluxos cap a l’Espanya subsidiada (Montero), i el tema és enormement conflictiu i complex, dues raons per les quals hem d’esperar que s’hi treballi molt, però que les decisions es deixin per a la següent legislatura.
Els terceraviistes estan d’enhorabona, i me n’alegro perquè en general són bona gent i perquè han patit molt en els últims anys. Tanmateix, soc profundament escèptic respecte del nou govern. Més enllà del component femení, homosexual i europeista, està compromès amb una determinada concepció de l’Estat que podria resistir fins i tot la substitució de la monarquia per la república i una aplicació real (ara ja sí) de la condemna als crims del franquisme, però que no pot alterar dues característiques incompatibles amb els anhels catalans: la centralitat i la jerarquia.
La centralitat significa –ara com al XVIII– construir un París al centre d’Espanya i assimilar totes les cultures perifèriques a la castellana. La jerarquia significa un rebuig profund a l’autonomia política real de tot el que no sigui l’Administració Central de l’Estat.
Crec que els partits independentistes van fer bé de votar a favor de la moció de censura i que van fer bé de dir que no n’esperaven gaire cosa. Ara els toca esperar.
Mirat amb perspectiva, el Procés 1.0 ha acabat en taules. El que cal ara és preparar-se per al següent conflicte, que és inevitable. Per reeixir-hi, l’independentisme necessitarà més aliats dins de Catalunya, i els trobarà, si els treballa, entre els damnificats pel sistema. Com s’ha dit tantes vegades, el plet nacional només pot reeixir si és, també, plet social.