Operació camaleònica
El govern de Pedro Sánchez durarà com a mínim sis anys
MIQUEL PUIG Economista
Em confesso enlluernat per la brillant operació de
rescat de l’Estat que està protagonitzant Pedro Sánchez. Crec que a
Espanya i a Europa el sentiment general és d’alleujament. A diferència
d’Itàlia, on l’eliminació d’una classe política corrupta (operació Mans
Netes) ha portat a un llarg període d’inestabilitat política que sembla
lluny d’haver finalitzat, a Espanya no estem assistint a un daltabaix
sinó a una simple alternança entre dos partits del sistema.
Des del punt de vista de l'interès d'estat, és important que el PP hagi
estat substituït perquè estava desacreditat per la corrupció, perquè es
mostrava impotent per gestionar el conflicte català i perquè, a sobre,
començava a enviar senyals antieuropeistes com a reacció a decisions de
tribunals del cor d’Europa.
És important com ha estat
substituït, perquè, de sobte, Espanya torna a semblar un país compromès
amb la modernitat: dos de cada tres ministres són dones i un de cada
tres ministres home és homosexual. A més, el nou govern envia dos
senyals molt clars: de compromís amb Europa (un expresident del
Parlament Europeu i la directora general de Pressupostos de la Unió) i
amb l’ordre (un magistrat de l’Audiència Nacional ultra).
És important, finalment, qui no ha substituït el PP. Ciutadans
representava un risc massa gran perquè porta al seu ADN l’enfrontament
territorial (contra Catalunya i contra el País Basc), i així com el juny
del 2014 un dels grans banquers (Josep Oliu) deia que a Espanya calia
un “Podem de dretes”, ara la gran banquera (Ana Patricia Botín) el que
acaba de dir és que cal “seduir els catalans”. Per a l’Íbex-35, doncs,
millor el PSOE que Cs.
El govern de Pedro Sánchez durarà com a mínim sis anys. Els dos primers
perquè, malgrat la fragilitat del seu suport parlamentari, pocs dels
partits que l’hi han prestat estaran temptats de retirar-lo aviat. Es
tracta d’un govern d’aparador, que prendrà pocs riscos, que dialogarà
molt i farà poc (entre altres coses perquè comença amb un pressupost
heretat) i que té massa suports dins una Unió Europea esgarrifada pel
que està passant a Itàlia. Qui posi en perill la seva continuïtat
s’arrisca a pagar-ne un preu altíssim. Pel que fa als quatre anys
següents, els rivals no ho tindran gens fàcil a les eleccions del 2020:
el mal humor crònic de Cs resulta ara extemporani, el PP estarà subjugat
per les sentències que li hauran estat caient, i Podem estarà encara
eclipsat per un govern tan lluent.
Pel que fa a
l’agenda catalana, el nou govern s’esforçarà a reduir la tensió a dins
(aquesta és la principal funció de Meritxell Batet) i a debilitar els
arguments dels independentistes a fora (aquesta és la principal funció
de Borrell). Poca cosa més es farà en el que resta de legislatura. Per
la banda dels processos judicials, cal esperar una millor disposició del
govern de Sánchez (no em sorprendria que el nou fiscal general fos del
parer que no hi ha hagut delictes de rebel·lió i que la presó
provisional no té sentit) però pocs avenços reals, perquè el poder
judicial és independent (la qual cosa no obsta perquè en les seves altes
instàncies sigui profundament parcial). Per la banda del finançament
autonòmic, el nou govern està compromès amb el manteniment dels fluxos
cap a l’Espanya subsidiada (Montero), i el tema és enormement conflictiu
i complex, dues raons per les quals hem d’esperar que s’hi treballi
molt, però que les decisions es deixin per a la següent legislatura.
Els terceraviistes estan d’enhorabona, i me n’alegro perquè en general
són bona gent i perquè han patit molt en els últims anys. Tanmateix, soc
profundament escèptic respecte del nou govern. Més enllà del component
femení, homosexual i europeista, està compromès amb una determinada
concepció de l’Estat que podria resistir fins i tot la substitució de la
monarquia per la república i una aplicació real (ara ja sí) de la
condemna als crims del franquisme, però que no pot alterar dues
característiques incompatibles amb els anhels catalans: la centralitat i
la jerarquia.
La centralitat significa –ara com al
XVIII– construir un París al centre d’Espanya i assimilar totes les
cultures perifèriques a la castellana. La jerarquia significa un rebuig
profund a l’autonomia política real de tot el que no sigui
l’Administració Central de l’Estat.
Crec que els
partits independentistes van fer bé de votar a favor de la moció de
censura i que van fer bé de dir que no n’esperaven gaire cosa. Ara els
toca esperar.
Mirat amb perspectiva, el Procés 1.0 ha
acabat en taules. El que cal ara és preparar-se per al següent
conflicte, que és inevitable. Per reeixir-hi, l’independentisme
necessitarà més aliats dins de Catalunya, i els trobarà, si els
treballa, entre els damnificats pel sistema. Com s’ha dit tantes
vegades, el plet nacional només pot reeixir si és, també, plet social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada