dimecres, 22 de juliol del 2015

Societat i territori



“Les ciutats poden ser molt poderoses per crear igualtat”

Enrique Peñalosa és exalcalde de Bogotà i expert en mobilitat


ENRIQUE PEÑALOSA. EXALCALDE DE BOGOTÀ I EXPERT EN MOBILITAT
Alcalde de Bogotà del 1998 al 2000, va transformar una ciutat sorollosa, contaminada i violenta en una referència per a urbanistes. Peñalosa va fer construir el Transmilenio, un sistema ràpid d’autobusos de gran capacitat, va bastir 250 km de carrils bici, especialment als barris on poca gent tenia cotxe, i va ubicar escoles i espais públics de qualitat als districtes més marginats.
Què va aprendre d’aquell procés?
Vaig aprendre que les ciutats poden ser molt poderoses a l’hora de crear igualtat. La desigualtat i la injustícia ens apareixen constantment: un autobús atrapat en un embús de trànsit és tan antidemocràtic com ho era fa 100 anys que les dones no tinguessin dret a vot. En una bona ciutat els rics i els pobres s’han de trobar a l’espai públic com a iguals. Si es garanteix l’accés de tots els ciutadans a espais dignes com parcs, escoles i bones voreres, es contribueix a la qualitat democràtica d’un país. Per exemple quan es planifica el sistema de transport per a una ciutat, no es tracta només d’una qüestió econòmica o de millorar la infraestructura, sinó que cal plantejar-ho com una eina de justícia i d’equitat.
En ple segle XXI, què estem fent malament?
Encara apostem massa per un espai públic dominat pels cotxes, i el més greu és que això ens sembla normal! Cal fer ciutats per a les persones, especialment als països en desenvolupament, on la majoria de gent no té cotxe i, en canvi, no disposa de voreres amb condicions o de bon transport públic. Hem de reconciliar-nos amb les polítiques públiques que tenen a veure amb la qualitat democràtica de les ciutats i fer projectes que no només tinguin a veure amb una ciutat més intel·ligent o més eficient en el consum d’energia, sinó més pròxima al concepte de felicitat humana.
¿Barcelona és una ciutat que afavoreix aquesta qualitat democràtica?
Amb el disseny de l’Eixample que va fer Ildefons Cerdà, Barcelona tenia les millors cantonades del món, pensades per a una ciutat a escala humana en què les persones tenien més protagonisme que els carros de cavalls. Però amb els anys, les cruïlles de Barcelona s’han anat adaptant al trànsit rodat i ara aquestes cantonades no són ni humanes ni democràtiques, són les pitjors cantonades del món!”

COMENTARI de Josep Canals Molina. "Quina decepció, Ara i Turieras. Visc a Bogotà i qui està impulsant una ciutat més humana és l'actual Batlle, Gustavo Petro (no tinc problema a dir que sóc el seu assessor): justament Peñalosa, que ara torna a ser candidat, va cometre el greu error de fer Transmilenio enlloc del metro ( que ara Petro sí que deixarà lligat). Cínic que, havent deixat la ciutat plena de forats i amb voreres petites i amb barreres, gosi posar-se Barcelona a la boca. Sorprenent que se'n digui expert en mobilitat."

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada