“Les ciutats poden ser molt poderoses per crear igualtat”
Enrique Peñalosa és exalcalde de Bogotà i expert en mobilitat
TERESA TURIERA
ENRIQUE PEÑALOSA. EXALCALDE DE BOGOTÀ I EXPERT EN MOBILITAT
Alcalde de Bogotà del 1998 al 2000, va transformar una ciutat
sorollosa, contaminada i violenta en una referència per a urbanistes.
Peñalosa va fer construir el Transmilenio, un sistema ràpid d’autobusos
de gran capacitat, va bastir 250 km de carrils bici, especialment als
barris on poca gent tenia cotxe, i va ubicar escoles i espais públics de
qualitat als districtes més marginats.
Què va aprendre d’aquell procés?
Vaig aprendre que les ciutats poden ser molt poderoses a l’hora de
crear igualtat. La desigualtat i la injustícia ens apareixen
constantment: un autobús atrapat en un embús de trànsit és tan
antidemocràtic com ho era fa 100 anys que les dones no tinguessin dret a
vot. En una bona ciutat els rics i els pobres s’han de trobar a l’espai
públic com a iguals. Si es garanteix l’accés de tots els ciutadans a
espais dignes com parcs, escoles i bones voreres, es contribueix a la
qualitat democràtica d’un país. Per exemple quan es planifica el sistema
de transport per a una ciutat, no es tracta només d’una qüestió
econòmica o de millorar la infraestructura, sinó que cal plantejar-ho
com una eina de justícia i d’equitat.
En ple segle XXI, què estem fent malament?
Encara apostem massa per un espai públic dominat pels cotxes, i el més
greu és que això ens sembla normal! Cal fer ciutats per a les persones,
especialment als països en desenvolupament, on la majoria de gent no té
cotxe i, en canvi, no disposa de voreres amb condicions o de bon
transport públic. Hem de reconciliar-nos amb les polítiques públiques
que tenen a veure amb la qualitat democràtica de les ciutats i fer
projectes que no només tinguin a veure amb una ciutat més intel·ligent o
més eficient en el consum d’energia, sinó més pròxima al concepte de
felicitat humana.
¿Barcelona és una ciutat que afavoreix aquesta qualitat democràtica?
Amb el disseny de l’Eixample que va fer Ildefons Cerdà, Barcelona tenia
les millors cantonades del món, pensades per a una ciutat a escala
humana en què les persones tenien més protagonisme que els carros de
cavalls. Però amb els anys, les cruïlles de Barcelona s’han anat
adaptant al trànsit rodat i ara aquestes cantonades no són ni humanes ni
democràtiques, són les pitjors cantonades del món!”
COMENTARI de Josep Canals Molina. "Quina decepció, Ara i Turieras. Visc a Bogotà i qui està impulsant una
ciutat més humana és l'actual Batlle, Gustavo Petro (no tinc problema a
dir que sóc el seu assessor): justament Peñalosa, que ara torna a ser
candidat, va cometre el greu error de fer Transmilenio enlloc del metro (
que ara Petro sí que deixarà lligat). Cínic que, havent deixat la
ciutat plena de forats i amb voreres petites i amb barreres, gosi
posar-se Barcelona a la boca. Sorprenent que se'n digui expert en
mobilitat."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada