dimecres, 9 de desembre del 2015

Quina autonomia de centres?

No desfem el poc que hem fet

MIQUEL PUIG
Pocs discuteixen que la Generalitat ha creat una sanitat pública de primera però que, en canvi, no ha fet el mateix amb l’ensenyament públic.
Un dels motius d’aquesta disparitat és que construir una sanitat de primera fonamentalment era qüestió de posar-hi diners, mentre que construir un ensenyament de primera era més difícil perquè es tracta, sobretot, d’organització.
És cert que la nostra despesa pública en ensenyament és relativament baixa, però no més que la sanitària. Així, un país exemplar com Finlàndia dedica un 6,5% del PIB a l’ensenyament públic, mentre que Espanya (per utilitzar dades homogènies, ja que l’Eurostat no facilita les catalanes) només hi dedica un 4%; però Finlàndia dedica un 8,4% a la sanitat pública i Espanya només un 6%. És en tots dos conceptes que l’esforç públic és baix, i és que aquestes xifres ignoren el pes de la sanitat i l’ensenyament privats, que, en la mesura que siguin triats per una part de la població, descarreguen de pressió el sector públic.
Considerem, en aquest sentit, la despesa pública en la secundària inferior (l’ESO), en la qual té lloc la gran divergència entre els resultats detectats per PISA, on Finlàndia excel·leix enfront de la mediocritat espanyola, i en la qual es gesta la terrible divergència entre les taxes d’abandonament escolar espanyoles (22%, les mateixes que les catalanes) i les finlandeses (9,5%). Doncs bé, el sector públic finlandès dedica un 1,1% del PIB a aquesta etapa, mentre que l’espanyol només hi destina un 0,84%. Ara bé, aquell 1,1% paga els costos del 95% dels estudiants finlandesos que estan escolaritzats en la pública i els del 5% restant (les escoles privades no poden cobrar dels alumnes), mentre que les famílies espanyoles que escolaritzen a la privada aporten l’equivalent a un 20% dels recursos totals. Feta aquesta correcció, l’esforç finlandès pot ser un 10% superior, una proporció significativa però que no justifica l’enorme diferència en els resultats. Com que sovint volem esmenar les deficiències del sistema a base de més hores lectives, és important fer notar que tampoc no es tracta d’això: els alumnes finlandesos passen només cinc hores a l’escola!
L’èxit de l’escola finlandesa rau en l’autonomia del centre, que encoratja la implicació de mestres i de pares. En particular, el seu director selecciona la totalitat del personal docent d’entre graduats, i ho fa tenint present l’adaptació dels seus perfils al projecte escolar, que és específic de l’escola.
Com és sabut, el sistema espanyol no és aquest, sinó el napoleònic: un únic model educatiu per a totes les escoles i professors assignats via oposició d’una manera uniforme. És un sistema que, en el context de societats rurals, analfabetisme rampant i manca d’estudis universitaris de qualitat, tenia molt de sentit.
El sistema finlandès no ens és nou, tanmateix. Quan es va iniciar el procés de renovació escolar a Catalunya, amb el pressupost extraordinari de cultura de l’Ajuntament de Barcelona de 1908, el que es proposava era crear escoles especificant que “ el modo de selección de los nuevos maestros no puede ser ni las clásicas oposiciones ni un mero concurso mecánico de títulos académicos y méritos oficiales [porque] jamás serviría para demostrar la vocación, el entusiasmo, el amor al niño […]”. El projecte estava signat per cinc regidors, entre els quals Francesc Layret, i es va materialitzar amb la creació de l’Escola del Bosc, a Montjuïc, dirigida per Rosa Sensat. Aquesta dinàmica renovadora va ser interrompuda per la dictadura de Primo primer, i de Franco després, que van reinstaurar el model napoleònic.
L’esforç català per reprendre la tradició i, alhora, entroncar amb la modernitat es va materialitzar a la llei d’educació, pactada el 2009 entre CiU, PSC, ERC i ICV-EUiA, que obre tímidament el sistema. En aplicació d’aquesta llei, el decret de plantilles (39/2014) estableix que fins a la meitat de les places puguin tenir uns requeriments especials proposats per la direcció del centre en funció del seu projecte escolar, les quals hauran de ser ocupades per funcionaris però en el procés de selecció dels quals podrà haver-hi una fase -amb un pes màxim del 40%- en què els candidats hauran de demostrar la seva adequació al projecte de l’escola davant d’un tribunal, presidit per un inspector, del qual podran formar part el director de l’escola i dos mestres nomenats pel claustre. Som a anys llum de l’autonomia finlandesa, però és un pas en la direcció correcta.
Per això em dol que la CUP, que estic segur que no vol sinó el millor per a tots els catalans, i sobretot per als qui són usuaris de l’escola pública, exigeixi que es desfaci aquest pas i que tornem a l’escola franquista. O, si es prefereix, a l’autonomista.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada