dissabte, 30 de juliol del 2016

Educació i sexisme, a tots els nivells



Les mestres es queden a l’escola i els professors van a la universitat
La presència de professores disminueix a mesura que s’avancen etapes educatives



Margarita Arboix, rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), és l’única dona que dirigeix una universitat catalana. David Altimir, mestre des de fa 25 anys, és l’únic tutor d’infantil d’un equip de nou persones de l’escola Les Pinediques de Taradell (Osona). Tots dos són l’excepció de la piràmide del sistema educatiu, on els primers esglaons són territori de dones, i els últims, d’homes. Les dades ho corroboren. Dels 13.849 docents especialitzats en la segona etapa d’educació infantil (de P3 a P5), un 98% eren dones el curs 2014-15. A la universitat la situació es capgira: el 60% del professorat són homes i, a la punta de la piràmide, d’entre els dotze rectors catalans, Arboix és l’única representant femenina.
Pel seu currículum, la rectora s’ha mogut en la majoria d’ocasions en àmbits governats per homes. Ha sigut degana de la Facultat de Veterinària -l’única en aquell moment de tot Europa-, directora dels serveis territorials de Salut a Barcelona o directora general del ministeri d’Agricultura. “Hi ha llocs en què he partit d’un -10 per ser dona, quan la resta de companys començaven de zero”, explica. Els comentaris pejoratius que ha patit al llarg de la seva carrera prefereix oblidar-los. “He hagut de trencar moltes barreres”, es limita a dir.
Un reflex de la societat
Per a Arboix, que fa un mes i mig que ocupa el càrrec, la masculinització de la universitat és un reflex del que passa a la societat. “En el moment en què la dona és mare s’alenteix la seva carrera professional perquè acostuma a recaure-li la responsabilitat familiar”. Tot i que les polítiques de conciliació es van tirar endavant precisament perquè mares i pares compartissin la cura del fills, la directora de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB, Teresa Freixes, destaca que és la dona la que sol agafar-se els permisos i la que, per tant, limita la seva carrera professional.
Al marge dels motius personals, però, aquesta masculinització també es deu a raons socials. A Suècia, detalla Freixes, s’han fet estudis empírics sobre la valoració dels tribunals quan han de decidir una promoció professional. “Si aquestes avaluacions no es fan a cegues, sense que se sàpiga qui és, hi ha una tendència a valorar més els currículums masculins”, assegura.
El poc prestigi del mestre
Quan Altimir explicava al seu entorn a principis dels anys 90 que estudiava per ser mestre, la primera reacció era de sorpresa. “Mai, però, ha sigut dolenta”, diu. Era l’únic noi en el grup d’educació infantil de la facultat. De les sis escoles en les quals ha treballat al llarg de la seva carrera, només en una ha tingut un company de feina home. A diferència d’Arboix, però, assegura que mai s’ha sentit discriminat: “Tot el contrari, he sigut un privilegiat per treballar al costat de dones que m’han acollit magníficament bé”. Altimir, que és membre de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, creu que l’educació infantil està feminitzada perquè no se li dóna la importància que es mereix. “Socialment no es considera tan rellevant com la universitat i es creu que la nostra feina es pot fer només tenint una mica de tendresa”, lamenta. El mestre no entén com s’estan ignorant els resultats de les últimes recerques, que deixen clar que l’educació durant les primeres etapes de la vida és la més important.
¿És possible, però, aconseguir la igualtat en tots els esglaons del sistema educatiu? Segons la secretaria d’Universitats i Recerca, s’han fet passos. L’any 2005 el percentatge de professores i investigadores de les universitats públiques era del 34,3%, sis punts menys que el 2014. Però tant Arboix com Altimir creuen que aconseguir la paritat “costarà i molt”. “A la universitat cal fer un esforç de discriminació positiva i, en paral·lel, educar la societat en la idea que les capacitats dels homes i les dones són iguals”, defensa Arboix. Per a Altimir el primer pas passa per prestigiar l’educació infantil, tal com han fet països com Finlàndia, Suècia o Dinamarca. “Per fer-ho s’han de posar en un primer terme els drets dels infants”, apunta. Enric Prats, professor de pedagogia internacional de la Universitat de Barcelona (UB), va més enllà i afegeix que, per prestigiar els primers esglaons del sistema educatiu, s’ha d’incentivar els mestres amb algun tipus de compensació, ja sigui social o econòmica. Alhora, afegeix, cal orientar millor els joves que cursen batxillerat o cicles formatius perquè vegin l’educació infantil com una bona sortida professional.
En qualsevol cas, el camí que queda per recórrer és llarg. “El dia que no sigui notícia que una dona és rectora o els pocs mestres que hi ha a infantil s’haurà aconseguit l’objectiu”, conclou Freixes.



Tisorada al sexisme acadèmic

Conèixer el que genera les desigualtats és el primer pas per reduir-les

Malgrat que la meitat dels nous doctorats són dones, el nombre de científiques que opten a una beca posterior es redueix molt. / DAVID BORRAT

Som conscients del sexisme acadèmic? Pensem-hi un moment. I és que a tot Europa patim l’efecte del gràfic tisora. Us heu d’imaginar unes tisores obertes en posició horitzontal, amb la part de posar-hi els dits a l’esquerra i les ganivetes a la dreta. Una mena d’ics ajaguda on la línia ascendent representa els homes, i la descendent, les dones. A la part esquerra, doncs, veuríem com en nombre de titulacions universitàries hi ha més dones (60%) que homes (40%). El punt on es creuen és el nombre de tesis doctorals llegides per homes i dones (50%) i les línies van divergint entre uns i altres quan s’assoleixen les diferents categories de professorat permanent a la universitat, de manera que hi ha en la màxima categoria un 80% d’homes i només un 20% de dones. Les dades precises es poden obtenir de l’informe She Figures que publica la Comissió Europea cada tres anys i des del 2003. L’evolució a cada informe per aconseguir tancar la tisora és minsa. Catalunya, malauradament, mimetitza aquesta tisora oberta. I, francament, només voldria una tisora si metafòricament servís per retallar aquestes diferències d’oportunitats entre sexes.
Si es miren dades només de recerca, a Catalunya s’observa que en categories primerenques -predoctorals- no hi ha diferències. Però a mesura que s’avança en la carrera científica -finançament d’estades postdoctorals o direcció de grups de recerca- es van ampliant les diferències en favor dels homes. Els gràfics tisora d’aquestes dades els trobareu a Doctes, doctores i catedràtiques, publicat pel Consell Interuniversitari de Catalunya. També hi veureu que, desgraciadament, en les etapes més avançades de la carrera hi ha menys sol·licituds de finançament de recerca presentades per dones. Una cosa semblant passa al Consell Europeu de Recerca: de totes les convocatòries del període 2007-2013, només un 25% s’han concedit a científiques. I, sí, com bé deduïu, les diferències ja hi són també abans: només un 30% de les sol·licituds eren de dones.
Tornem-hi a pensar uns segons, doncs. Per què es produeix el sexisme acadèmic? Si bé el gràfic tisora universitari evoca una discriminació negativa envers les dones, el cert és que això sol no explicaria per què hi ha marcades diferències en alguns tipus de disciplines acadèmiques -menys enginyeres i més infermeres, per exemple- o per què les dones s’inhibeixen de presentar-se a determinades convocatòries de recerca. Hi ha factors que podrien explicar-ho, com ara els estereotips de gènere, la pressió social i la compatibilitat amb els objectius de vida. Tot i que ara no m’hi puc estendre, per sort hi ha acadèmics, aquí i arreu, estudiant-los. Conèixer-los ens ajudarà a posar remei a aquests efectes barrera.
Discriminació per sexisme
Per la seva banda, el sexisme per discriminació s’ha demostrat en diversos estudis. En un article a la revista Nature es posava de manifest que a Suècia les científiques havien de tenir dos cops i mig més currículum que els científics per aconseguir finançament per a recerca. En un altre de la revista Annals of Internal Medicine es mostrava que les professores de medicina dels EUA tenien un 20% menys de probabilitats d’assolir reconeixement, incloent-hi el salarial. Un aspecte que la revista The Lancet difonia respecte a les universitats del Regne Unit: els professors percebien, a finals dels 90, 8.000 lliures anuals més que les professores.
El tema és recurrent, punyent i sagnant. I, sobretot, profund. Si resulta que pel fet de ser dona no només no s’és reconeguda científicament, sinó que ja no s’escullen determinades disciplines o es renuncia a presentar determinades sol·licituds de finançament de recerca, la societat està malbaratant talent. Alguns motius no explícits impedeixen que la intel·ligència emmagatzemada en cervells femenins no tingui les mateixes oportunitats que l’acumulada a les neurones masculines. Fem-los explícits, aflorem-los i minimitzem-los. Només així podrem retallar les diferències i finalment tancar la tisora per aprofitar tot el talent que la societat mereix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada