Telenotícies migdia 02/07/2014 1.30
Com serà l'assignatura de voluntariat
http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/5156712
Sembla que l’escola ha d’ensenyar la compassió
Telenotícies migdia 02/07/2014 1.30
Com serà l'assignatura de voluntariat
http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/5156712
Projecte de treball amb el tercer sector? Si ho pensessin fer veritablement allò que les instruccions que envien a les escoles per iniciar el curs haurien de dir seria, per exemple: una de les matèries obligatòriament s'haurà d'impartir segons la metodologia de l'aprenentatge servei.
Segons els diaris la consellera d’Ensenyament va dir la setmana
passada davant la Comissió d’Ensenyament del Parlament: “Incorporarem al
currículum dels alumnes el voluntariat”, “cal fer-los descobrir la
importància de l’altruisme, l’empatia i el treball en el tercer sector”.
Sembla que, segons deien els diaris, els alumnes de secundària hauran
de desenvolupar a partir del pròxim curs un projecte obligatori amb
entitats socials.
Desconec totalment si darrere de les manifestacions hi ha algun
projecte pensat i aplicable (si més no, no és públic) i a quines
intencions respon ara aquesta proposta. Em permeto però parar-me a
pensar i escriure per què, una vegada més, el conservadorisme torna a
apropiar-se i adulterar el llenguatge i els conceptes educatius.
Dedueixo que, després de les crítiques a tanta emprenedoria inoculada
com a visió empresarial de la vida i després de la supressió no
contestada de l’educació per a la ciutadania, alguna cosa havien de
deixar caure. Volen recordar-nos estèticament que també tenen ànima
social.
De nou el parany. Projecte de treball amb el tercer sector? Si ho
pensessin fer veritablement allò que les instruccions que envien a les
escoles per iniciar el curs haurien de dir seria, per exemple: una de
les matèries obligatòriament s’haurà d’impartir segons la metodologia de
l’aprenentatge servei. És a dir, una matèria estarà basada en aprendre
descobrint com ser útil a la comunitat. Mates ajudant a fer projectes
urbanístics a l’associació de veïns, tecnologia practicant
l’aprenentatge del WhatsApp amb una colla de jubilats, naturals
gestionant una campanya de donació de sang o la transformació de la
llera del riu, etc. Clar que si fan projectes cooperatius han d’haver
decidir treballar per projectes i en lloc diuen que sigui bo treballar
d’aquesta manera.
No sé si ara es tracta que l’alumnat ric descobreixi que existeixen
pobres i siguin compassius o de que l’alumnat pobre apaivagui la seva
ràbia envers l’alumnat ric i “pijo”. Si volen veritablement estimular
l’altruisme el que, per exemple, poden posar a les instruccions del curs
vinent és que es valorarà especialment el desenvolupament de la
tutoria entre iguals i el treball cooperatiu, fitxant sistemes
d’avaluació en els que la millora de tots influeix en la nota de
cadascú. L’empatia no és tant sols descobrir com se sent l’altre sinó
associar la meva felicitat a la seva.
Ser voluntari no és necessariament ser solidari i, menys encara,
estar compromès socialment. Els voluntaris i voluntàries que l’escola ha
de estimular són aquells que prèviament han treballat a classe
l’anàlisi de les desigualtats socials, la irracionalitat de les
injustícies. Alumnes que han d’implicar-se, amb una voluntarietat
imposada per l’escola (interessant contradicció), en la seva comunitat
però amb voluntat de transformar-la, no tant sols per ser compassius amb
la gent.
Acceptarà el Departament que una part de la nota de socials depengui
d’organitzar una moguda per a que no desnonin a la família d’algun
alumne de l’escola? Posar en marxa una associació de joves per a
mantenir el dret a l’atenció sanitària dels companys de classe, catalans
de diferent origen, evitant que la perdin en arribar als 18 anys?
comptarà com a adquisició de les competències d’expressió lingüística,
capacitat de resoldre problemes o càlcul de probabilitats (desigualtats
en l’esperança de vida)?
M’havia fet la il·lusió d’estar per una vegada a favor del
Departament d’Educació. Pensava que, agosarats, havien trobat una bona
forma de no aplicar la LOMCE i mantenir d’una altra manera l’educació en
valors compromesos. Però deu ser que com és el d’Ensenyament no pot
amagar massa el parany de les voluntats reals i les paraules. Tanmateix,
som molts els educadors i educadores que estem educant en la
solidaritat i el compromís i no acceptarem fàcilment que, una vegada
més, el canvi sigui lingüístic i, a sobre, ens robin les paraules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada